Najczęstsze przyczyny zaniku miesiączki

Zanik miesiączki jest jednym z objawów, które świadczą o rozwoju różnych schorzeń. Często całkowity brak miesiączki poprzedzają zaburzenia miesiączkowania lub inne objawy, które kobieta bagatelizuje. Nie zawsze brak okresu jest objawem ciąży. Jeżeli nie doszło do zapłodnienia, a miesiączka się nie pojawiła, to konieczne jest zdiagnozowanie przyczyny braku okresu oraz rozpoczęcie leczenia.  Jakie są częste przyczyny zaniku miesiączki? Wyjaśniamy.

Fizjologiczny zanik miesiączki

Zanik miesiączki jest jednym z objawów fizjologicznych, które świadczą o zajściu w ciążę oraz zakończeniu się okresu płodności - trwa on od momentu pokwitania do momentu menopauzy. Brak miesiączki nie jest jednak związany tylko i wyłącznie z naturalnymi zmianami, które zachodzą w organizmie kobiety. Zanik okresu może być związany z działaniem różnego rodzaju czynników, które w niekorzystny sposób oddziałują na organizm. Wszystkie zaburzenia cyklu menstruacyjnego oraz ustanie miesiączkowania, także w wieku menopauzalnym, wymaga wykonania badań ginekologicznych.

Częste przyczyny zaniku miesiączki

Brak miesiączki to niepokojący sygnał. Jeżeli nie jest on związany z ciążą lub menopauzą, może świadczyć o różnych schorzeniach oraz zaburzeniach w funkcjonowaniu układu rozrodczego, układu hormonalnego, a także być jednym z objawów schorzeń ogólnoustrojowych. Mamy w tym przypadku do czynienia z tzw. wtórnym brakiem miesiączki, który charakteryzuje się nagłym ustaniem miesiączkowania u kobiet, których cykle menstruacyjne były regularne lub występowaniem okresu co kilka miesięcy. Do najczęstszych przyczyn wtórnego zaniku miesiączki, zaliczamy m.in.

• zaburzenia hormonalne (np. zespół policystycznych jajników, zaburzenia w pracy tarczycy, nadmierne wydzielanie testosteronu),
  • przewlekły stres,
  • zespół stresu pourazowego,
  • niedowagę,
  • stosowanie głodówek i bardzo restrykcyjnych diet,
  • anemię,
  • odstawienie antykoncepcji hormonalnej,
  • nadmierny wysiłek fizyczny (zanik miesiączki może być związany np. z intensywnymi treningami),
  • przyjmowanie niektórych leków (np. leków antydepresyjnych),
  • ogólne osłabienie organizmu na skutek działania różnych czynników.

Brak miesiączki może być także spowodowany m.in. cukrzycą, nowotworami narządów układu rozrodczego i innymi schorzeniami ginekologicznymi.