Menopauza

Termin menopauza oznacza ostatnią miesiączkę w życiu kobiety, a więc i rozpoczęcie okresu przekwitania, czyli zakończenie okresu rozrodczego w trakcie którego kobieta biologicznie jest w stanie zajść w ciążę. Dla większości kobiet początek menopauzy to bardzo trudny okres, który ze względu na wejście w nowy etap życia wymaga odpowiedniego przygotowania. Stopień natężenia objawów, które przeżywają kobiety w związku z menopauzą, określa się przy użyciu Indeksu Kuppermana.

Jakie są najczęstsze objawy menopauzalne?

Objawy menopauzalne są związane zarówno z problemami psychicznymi kobiet, które muszą się zmierzyć z wejściem w kolejny etap życia i z tym, że w związku ze zmianami, do których doszło w ich ciele, nie mogą już więcej mieć dzieci, jak i z dolegliwościami związanymi z powstaniem zmian hormonalnych, czyli z objawami fizycznymi. Do najczęstszych objawów i problemów związanych z menopauzą należą m.in.:

• pojawiające się nagłe uczucia ciepła (wary),
  • problemy z nietrzymaniem moczu,
  • suchość pochwy,
  • problemy ze skórą,
  • zaburzenia snu,
  • osteoporoza związana z osłabieniem kości w okresie pokwitania,
  • dolegliwości układu krążenia związane ze zmianą poziomu hormonów,
  • szybkie przybieranie na wadze.

Ze wszystkimi tymi problemami można sobie oczywiście poradzić. Będzie to dużo łatwiejsze z pomocą specjalisty, czyli doświadczonego lekarza ginekologa.

W jaki sposób ginekolog może pomóc pacjentkom przy menopauzie?

Pacjentki, które mają dolegliwości związane z wejściem w okres pomenopauzalny mogą łagodzić je na wiele sposobów. Warto również zadbać o komfort psychiczny – dla wielu kobiet może to być czas, w którym mają możliwość cieszyć się swoimi życiowymi osiągnięciami i czasem z rodziną. W dojściu do takiego przeświadczenia z pewnością pomoże także zadbanie o to, żeby prowadzić higieniczny tryb życia.

Kobiety w wieku menopauzalnym powinny wybrać się do ginekologa, który przeprowadzi wszystkie niezbędne badania, dokładnie sprawdzi stan zdrowia Pacjentki oraz określi konkretne zalecenia, które pozwolą poprawić samopoczucie fizyczne i psychiczne. Warto na przykład zwrócić większą uwagę na stosowaną dietę, aby dostarczać swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Konieczne może być także zwiększenie aktywności fizycznej oraz ograniczenie używek, czyli rzucenie palenia czy ograniczenie picia alkoholu. W razie potrzeby ginekolog zleci także dodatkową suplementację, przede wszystkim przyjmowanie wapnia i witaminy D3. W niektórych przypadkach niezbędne dla poprawy zdrowia i samopoczucia może być też zastosowanie specjalnie dobranej hormonalnej terapii zastępczej, która złagodzi odczuwane objawy fizyczne oraz poprawi nastrój.

Na czym polega Hormonalna Terapia Zastępcza?

Hormonalna Terapia Zastępcza polega na uzupełnianiu poziomu estrogenów w organizmie kobiety, która przeszła menopauzę. Hormony można przyjmować na różne sposoby, np. w formie tabletek, plastrów, a nawet pierścienia dopochwowego. HTZ działa ogólnoustrojowo, łagodząc dolegliwości typowe dla okresu pomenopauzalnego, takie jak suchość pochwy, złe samopoczucie, podatność na infekcje intymne itp. Dodatkowo HTZ zmniejsza ryzyko rozwinięcia się osteoporozy oraz chorób serca. Co ważne, nie wszystkie kobiety, które weszły w okres pomenopauzalny, doświadczają dyskomfortu, który wymaga włączenia HTZ. Czasem wystarczy leczenie objawowe.