.

nastolatka u ginekologa

Pierwsza wizyta u ginekologa może być dla nastolatki stresującym wydarzeniem. Warto zatem odpowiednio się do niej przygotować – wiedza na temat przebiegu wizyty oraz samego badania ginekologicznego na pewno zmniejszy niepokój. W poniższym wpisie podpowiadamy, kiedy jest dobry moment na pierwszą wizytę u ginekologa i wyjaśniamy, na czym taka wizyta polega.

USG tanswaginalne

USG transwaginalne jest jednym z podstawowych badań ginekologicznych. Pozwala ocenić stan narządu rodnego i wykryć ewentualne niepokojące zmiany, takie jak guzy i torbiele. USG ginekologiczne powinno być regularnie wykonywane przez każdą kobietę. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy, jak przebiega to badanie.

usg-piersi

Zarówno mammografia, jak i USG piersi pozwalają regularnie kontrolować stan piersi i odpowiednio wcześnie wykryć ewentualne zmiany. Czym różnią się te badania i jaki jest ich przebieg?

Menopauza

Wiele kobiet obawia się okresu przekwitania, ponieważ mogą wiązać się z nim nieprzyjemne dolegliwości. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, czym dokładnie jest menopauza oraz jakie może dawać objawy.

badanie u ginekologa

Nadżerki szyjki macicy są dość często spotykanym schorzeniem ginekologicznym, które nie daje specyficznych objawów. W poniższym wpisie przedstawiamy przyczyny powstawania nadżerek oraz sposoby ich leczenia.

operacja ginekologiczna

Postęp technologiczny w medycynie pozwolił na znaczną miniaturyzację narzędzi wykorzystywanych do zabiegów operacyjnych, które dawniej były niemożliwe do przeprowadzenia lub zajmowały dużo więcej czasu. Endoskopowe metody leczenia skróciły czas operacji, a także zmniejszyły stopień inwazyjności zabiegów ginekologicznych.

antykoncepcja hormonalna u kobiet

Antykoncepcja hormonalna jest stosowana głównie w celu zapobiegania nieplanowanej ciąży, jednak przepisuje się ją również kobietom borykającym się z problemami hormonalnymi. Tabletki antykoncepcyjne łagodzą objawy dolegliwości związanych z zaburzeniami pracy jajników oraz pozytywnie wpływają na stan skóry, włosów i przeciwdziałają objawom hirsutyzmu.

badania usg w ciąży

Każda ciężarna kobieta powinna wybrać lekarza prowadzącego, do którego będzie regularnie zgłaszać się na  wizyty kontrolne. Ginekolog przedstawi pacjentce kalendarz obowiązkowych badań, które pozwolą monitorować rozwój płodu oraz stan zdrowia przyszłej mamy. Niektóre badania wystarczy wykonać raz, a inne należy powtarzać co kilka tygodni.

układ rozrodczy

Ze względu na budowę damskich narządów płciowych, infekcje intymne mogą przydarzyć się każdej kobiecie, niezależnie od wieku. Najczęściej spotykane są infekcje bakteryjne i grzybicze, które rozwijają się gdy dochodzi do zaburzenia naturalnej flory bakteryjnej pochwy.

cytologia

Cytologia pozwala wykryć raka szyjki macicy na wczesnym etapie rozwoju, kiedy jest duże prawdopodobieństwo całkowitego wyleczenia. Każda kobieta powinna wykonać pierwsze badanie cytologiczne najpóźniej w wieku 25 lat lub po rozpoczęciu współżycia seksualnego. Przyczyną rozwinięcia się raka szyjki macicy jest najczęściej wirus HPV przenoszony drogą płciową, jednak dzięki cytologii można wykryć również inne infekcje oraz zmiany komórkowe w nabłonku szyjki macicy.