Czym charakteryzuje się hiperandrogenizm?

Hiperandrogenizm oznacza nadmiar androgenów, czyli męskich hormonów płciowych. Kobiety, których on dotyka, mogą doświadczać wielu przykrych dolegliwości, związanych zarówno z wyglądem zewnętrznym, jak i funkcjonowaniem organizmu. Przeczytaj, jakie objawy może dawać hiperandrogenizm i na czym polega leczenie.

Jakie są objawy hiperandrogenizmu?

Najczęściej występujące objawy hiperandrogenizmu to m.in.:

• nadmierne owłosienie w miejscach typowych dla mężczyzn (hirsutyzm),
  • łysienie typu męskiego,
  • problemy z cerą, np. łojotok, trądzik hormonalny,
  • przyrost masy mięśniowej,
  • zmiany libido (zmniejszenie lub zwiększenie),
  • zaburzenia miesiączkowania.

W bardziej zaawansowanych stadiach hirsutyzm może prowadzić do problemów z płodnością, zmian w wyglądzie sylwetki, przerostu łechtaczki, a także zmniejszenia piersi. Hiperandrogenizm odbija się również na psychice, przyczyniając do rozwoju depresji. U każdej Pacjentki objawy mogą być nieco inne – do prawidłowej diagnozy konieczne są badania zlecone przez lekarza prowadzącego. Hiperandrogenizm jest zazwyczaj związany z zaburzeniami pracy jajników lub nadnerczy, czyli narządów odpowiedzialnych za produkcję androgenów. Może jednak rozwinąć się w wyniku przyjmowania niektórych substancji, np. sterydów.

Leczenie hiperandrogenizmu

W celu diagnozy hiperandrogenizmu przeprowadza się badania laboratoryjne oraz obrazowe, np. USG ginekologiczne. Pierwsze pozwalają sprawdzić poziom hormonów, w tym testosteronu, a także ocenić pracę jajników i nadnerczy. Drugie umożliwiają wykrycie nieprawidłowości takich jak guzy, które mogą zakłócać ich funkcjonowanie. Pełna diagnostyka umożliwia opracowanie najlepszego planu leczenia. Pacjentka może otrzymać receptę na leki zawierające hormony syntetyczne, które pomagają przywrócić równowagę hormonalną. Jeśli u Pacjentki wykryto nieprawidłowości w obrębie jajników lub nadnerczy, możliwe jest przeprowadzenie leczenia operacyjnego. Pomocniczo warto wprowadzić odpowiednią dietę, która sprzyja regulacji hormonów.