Przyczyny problemów z nietrzymaniem moczu u kobiet

Nietrzymanie moczu u kobiet to bardzo często występujący problem. Ocenia się, że z taką przypadłością może borykać się nawet 30% pań! Jest to problem, który ma duże znaczenie dla komfortu psychicznego. Może doprowadzić do wycofania się z różnego rodzaju aktywności społecznych oraz ma negatywny wpływ na życie seksualne. W dzisiejszym wpisie na naszym blogu dokładnie przyglądamy się problemowi nietrzymania moczu. Dlaczego w ogóle może dochodzić do powstania takich problemów?

Nietrzymanie moczu to bardzo wstydliwy problem wielu kobiet

Najtrudniejsze w nietrzymaniu moczu jest to, że jest to po prostu bardzo wstydliwy problem, dlatego też bardzo często, zanim pacjentka zacznie szukać pomocy w jego rozwiązaniu, czyli zanim umówi się na wizytę u lekarza, może minąć bardzo dużo czasu. Zazwyczaj do lekarza kobiety, które borykają się z problemem nietrzymania moczu zgłaszają się dopiero po kilku latach od czasu gdy się po raz pierwszy pojawiły, czyli w momencie, gdy nietrzymanie moczu ma już bardzo duży wpływ na ich tryb życia. Jest to bardzo duży błąd, ponieważ nietrzymanie moczu jest chorobą, która nieleczona może się tylko pogłębiać i powodować tylko jeszcze większy dyskomfort.

W jakich przypadkach koniecznie trzeba się umówić na wizytę u ginekologa

Na wizytę u lekarza internisty, lub najlepiej w gabinecie ginekologicznym, warto jest się umówić jak najszybciej po zauważeniu u siebie niepokojących objawów. Wiele kobiet po zauważeniu u siebie takich objawów myśli, że jest to naturalny etap starzenia się organizmu, niektóre kobiety myślą też, że jest to normalny objaw po porodzie. Nie jest to jednak prawda. Objawami, które powinny nas skłonić do wizyty u lekarza są jednak nie tylko nietrzymanie moczu, ale również często temu towarzyszące problemy z odczuwaniem dyskomfortu w okolicach krocza czy bóle brzucha podczas wysiłku fizycznego lub mikcji. Wykrycie przyczyn powstania takich problemów, poprzez wykonanie odpowiednich badań ginekologicznych i badań ogólnych oraz szybkie rozpoczęcie leczenia, powinno pozwolić na szybkie pozbycie się problemów i powrotu do normalnej aktywności fizycznej i społecznej!

Jakie są rodzaje nietrzymania moczu u kobiet

Tak naprawdę nietrzymanie moczu u kobiet może występować w różnych formach.  Najczęściej diagnozowane jest tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu, czyli schorzenie, które występuje np. podczas tańczenia, biegania lub podnoszenia ciężkich przedmiotów.  W takich przypadkach objaw może jednak występować także w trakcie wykonywania naprawdę prostych czynności, np. wstawania z łóżka lub z krzesła czy podczas kichania. Takie objawy mogą być spowodowane osłabieniem mięśni dna miednicy lub uszkodzeniem aparatu zamykającego cewkę moczową.

Drugim rodzajem nietrzymania moczu u kobiet jest schorzenie związane z parciami naglącymi. Jest to uczucie, które powoduje powstanie silnej potrzeby oddania moczu. Na początku pacjentki po prostu częściej chodzą do toalety, później jednak powstanie potrzeby pójścia do toalety zaczyna się wiązać z natychmiastową utratą przynajmniej kilku kropel moczu. Z czasem problem ten się oczywiście jeszcze bardziej nasila. Nietrzymanie moczu w tej formie jest szczególnie uciążliwe, jeżeli akurat jest się poza domem. Przyczyną powstania takich problemów jest tzw. pęcherz nadaktywny lub schorzenie polegające na obniżeniu pęcherza moczowego.

To nie są jednak jedyne postacie nietrzymania moczu. U niektórych kobiet może występować też nietrzymanie moczu w postaci mieszanej, w której łączą się ze sobą przyczyny obu opisanych wcześniej form nietrzymania moczu.  Nietrzymanie moczu może być też spowodowane zaburzeniami neurologicznymi.

Jakie mogą być dokładne przyczyny powstawania takich problemów?

A dlaczego u kobiet mogą w ogóle występować problemy z nietrzymaniem moczu? Tak naprawdę powodów może być wiele. Czasami nietrzymanie moczu jest związane z nieleczonymi infekcjami układu moczowo-płciowego. Częściej jednak do powstania takich problemów dochodzi na skutek obniżenia w wyniku uszkodzenia struktur podtrzymujących narządy miednicy mniejszej, narządów rodnych, pochwy, pęcherza i odbytu. Do takich objawów może dochodzić np. u pacjentek w wyniku spadku poziomu estrogenów po menopauzie, lub po przebytych porodach. Czynnikiem, który może mieć także duży wpływ na powstanie problemów z nietrzymaniem moczu może być również nadwaga, która doprowadza do zwiększenia ciśnienia śródbrzusznego, wykonywanie ciężkiej pracy fizycznej oraz palenie papierosów.