Badanie czystości pochwy

W prywatnym gabinecie ginekologicznym dr n. med. Anny Kluz-Kowal w ramach przeprowadzanej diagnostyki wykonujemy badanie czystości pochwy (inaczej biocenozę pochwy). Celem badania jest przeprowadzenie dokładnej analizy flory bakteryjnej pochwy, która umożliwia wykrycie nieprawidłowości, np. obecności niepożądanych bakterii.

Jakie znaczenie dla zdrowia ma flora bakteryjna pochwy?

Flora bakteryjna pochwy odgrywa bardzo istotną rolę w utrzymaniu zdrowia kobiety. Pochwa powinna mieć odczyn kwaśny, który zapewniają naturalnie występujące w niej bakterie. Uniemożliwiają one przetrwanie chorobotwórczych drobnoustrojów, które nie mogą rozwijać się w kwaśnym środowisku. Wpływ na powstawanie zaburzeń flory bakteryjnej mogą mieć m.in. nieprawidłowa higiena osobista, długotrwałe przyjmowanie antybiotyków niszczących florę bakteryjną, zaburzenia w gospodarce hormonalnej oraz duża liczba partnerów seksualnych.

Na czym polega badanie czystości pochwy?

Badanie czystości pochwy jest bezbolesne i trwa kilka minut. Przebiega podobnie jak cytologia: pacjentka układa się na fotelu ginekologicznym w pozycji typowej dla zwykłego badania. Lekarz wprowadza do pochwy wziernik, po czym pobiera materiał diagnostyczny za pomocą pałeczki lub wacika. Wymaz zostaje umieszczony na szkiełku i przygotowany do transportu do laboratorium.

Do badania należy odpowiednio się przygotować. Na 2 dni przed badaniem nie powinno się współżyć oraz stosować leków dopochwowych. Ważny jest odpowiedni dobór terminu badania, aby nie wypadło ono podczas miesiączki.

Jakie są wskazania do badania czystości pochwy?

Jako że badanie czystości pochwy pozwala na dokładne sprawdzenie składu flory bakteryjnej pochwy, jest ono wskazane wtedy, gdy istnieje podejrzenie infekcji intymnej lub stanu zapalnego. Warto wybrać się do ginekologa, jeśli pojawiło się swędzenie, pieczenie lub zaczerwienienie sromu albo upławy (wydzielina o innej konsystencji, kolorze i zapachu niż normalnie występująca przezroczysta lub biała). Sygnałem, że mogła rozwinąć się infekcja, jest również ból podczas oddawania moczu lub w trakcie stosunku.

Badanie biocenozy pochwy jest obowiązkowym badaniem dla kobiet w ciąży, w trakcie której wykonuje się je trzy razy. Infekcje intymne u przyszłej mamy mogą spowodować nieprawidłowy rozwój płodu, a także poronienie.

Badanie czystości pochwy w Białymstoku

Badanie czystości pochwy to rutynowe badanie przeprowadzane w gabinecie ginekologiczno-położniczym w Białymstoku. Polecane jest przede wszystkim Pacjentkom ze stale nawracającymi stanami zapalnymi pochwy. Wykonując to badanie możliwe jest określenie, jaki rodzaj bakterii wywołuje te dolegliwości, a to pozwala na wprowadzenie odpowiedniego leczenia. Zakażenia, z którymi borykają się Pacjentki, mogą:

• mieć charakter bakteryjny i objawiać się białymi lub szarobiałymi upławami o nieprzyjemnym zapachu;
  • być wywołane rzęsistkiem pochwowym i objawiać się obfitymi, szarymi lub żółtozielonymi upławami oraz pieczeniem sromu.

Jeśli szukają Panie fachowej pomocy, zapraszamy do gabinetu dr n. med. Anny Kluz-Kowal. Wizytę można umówić poprzez kontakt telefoniczny lub osobisty.