Endometrioza – czym jest i jak się objawia?

Coraz więcej kobiet choruje na endometriozę. Najogólniej rzecz ujmując pod tą nazwą, kryje się przewlekła i szybko postępująca choroba zapalna. Pomimo prężnego rozwoju medycyny, lekarzom nadal nie udało się ustalić, co dokładnie powoduje jej powstanie. Czym jest endometrioza? Jakie są jej pierwsze objawy i jak się ją leczy? Na te pytania postaraliśmy się odpowiedzieć w treści dzisiejszego artykułu. Zapraszamy do uważnej i wnikliwej lektury.

Słowem wstępu

Jak już wcześniej wspomniano, pod pojęciem endometriozy, kryje się przewlekła jednostka chorobowa, która objawia się obecnością błony śluzowej macicy, poza jej wnętrzem. Warto przy tym zaznaczyć, że endometrioza dotyka wyłącznie, znajdujące się w wieku rozrodczym, kobiety. Ciężko wskazać jednoznaczną przyczynę jej występowania, jednak dotychczasowo przeprowadzane badania wskazują na uwarunkowania genetyczne lub błąd w kodzie genetycznym.

Jak przejawia się endometrioza?

Charakterystycznym objawem endometriozy jest przewlekły ból. Może być on zlokalizowany w dolnej części brzucha, pachwinie lub okolicach odbytu. Warto jednak zaznaczyć, że dolegliwości, pomimo że uciążliwe, to pojawią się tylko w okresie menstruacji lub na chwilę przed jego rozpoczęciem i zanikają w momencie zakończenia miesiączkowania. Zdarza się jednak, że dolegliwości bólowe odczuwalne są również podczas stosunków seksualnych lub oddawania moczu czy stolca. Osoby, u których stwierdzono endometriozę uskarżają się także na chroniczne uczucie zmęczenia i senność.

Leczenie endometriozy

Niestety, z uwagi na to, że nie wiadomo co dokładnie wywołuje endometriozę, nie jest możliwe jej skuteczne leczenie. Lekarz ginekolog nie będzie więc w stanie magicznie uzdrowić pacjentki, a jedynie złagodzić skutki i objawy choroby. Wyróżnia się dwie ścieżki terapeutyczne:

• leczenie operacyjne – warto przy tym zaznaczyć, że zarówno zakres, jak i rodzaj zabiegu, zależne są od nasilenia choroby i tego, jakie zmiany wywołała w organizmie pacjentki;
  • leczenie farmakologiczne – w terapii wykorzystywane są środki hormonalne, przeciwzapalne i przeciwbólowe.