Infekcje intymne u kobiet

Wśród wielu chorób kobiecych jednymi z najczęściej występujących są infekcje intymne wywołane przez grzyby lub bakterie. Zakażenia pochwy dotyczą pań w każdym wieku i tylko nielicznym udaje się ich uniknąć. Z pozoru błahe objawy bagatelizowane mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Rodzaje infekcji intymnych

Narządy kobiece atakowane są przez różne czynniki chorobotwórcze, wśród których szczególnie wyróżniają się bakterie z gatunku Gardnerella vaginalis lub Mobiluncus, a także rzęsistek pochwowy i drożdżaki Candida. Wywoływane przez nie stany zapalne są dokuczliwe i wykazują skłonność do nawrotów, dlatego raz zdiagnozowane wymagają systematycznej obserwacji i kontroli w gabinecie ginekologicznym. Zależnie od rodzaju czynnika chorobotwórczego wyróżnia się:

• infekcje grzybicze, czyli kandydozę, wyjątkowo częste z uwagi na możliwość zakażenia się w każdym miejscu publicznym, w miejskich toaletach czy podczas kąpieli w publicznej wannie,
  • infekcje bakteryjne, czyli waginozę, pojawiające się na skutek zaburzeń flory bakteryjnej w środowisku narządów płciowych, np. w wyniku zażywania antybiotyków, stosowania lubrykantów, wkładek domacicznych, na skutek ciąży, przy braku stabilizacji seksualnej, w wyniku cukrzycy lub noszenia ciasnej bielizny,
  • rzęsistkowe zapalenie pochwy.

Objawy infekcji intymnych i konsekwencje nieleczenia

Typowe objawy, które mogą wskazywać na wystąpienie zakażenia pochwy, to:

• przy kandydozie: rumień, serowate białe upławy, nasilające się w cieple swędzenie, możliwy ból podczas współżycia,
  • przy waginozie: nieprzyjemny zapach „rybny”, rozwodniona, szarawa albo mleczna wydzielina, bardzo wysokie pH,
  • przy rzęsistkowicy: świąd i pieczenie w pochwie oraz w cewce moczowej, żółtawo-zielonkawe upławy o przykrym zapachu, bolesne parcie na mocz, bóle w podbrzuszu.

Kandydoza i waginoza to infekcje typowe dla kobiet, natomiast rzęsistkiem pochwowym mogą również zarazić się mężczyźni. Paniom pomocą służy lekarz ginekolog, który przeprowadza odpowiednie badanie cytologiczne i określa zasady postępowania podczas kuracji. Wizyta u lekarza jest niezbędna, ponieważ nieleczone zakażenia pochwy w konsekwencji prowadzą do poważniejszych schorzeń, a także zwiększają podatność na choroby weneryczne.