Główne objawy nadżerki

Nadżerka to dość powszechna, kobieca dolegliwość. Niekiedy objawia się stosunkowo subtelnymi symptomami, co utrudnia samodzielną diagnozę, dlatego też regularne wizyty u ginekologa oraz badania profilaktyczne są istotne dla zdrowia pacjentki również z tego powodu. Należy pamiętać, że nieleczona nadżerka może przeistoczyć się w raka szyjki macicy.

Nadżerka wygląda dość niepozornie. Przypomina małą ranę o nierównej, brodawkowatej powierzchni, która powstaje w śluzówce wyścielającej szyjkę macicy od strony pochwy.

Objawy nadżerki

Samodzielne rozpoznanie nadżerki wcale nie jest takie proste, jednak obserwując swoje ciało i zachodzące w nim zmiany kobieta może podejrzewać potencjalne problemy, z którymi należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Oto podstawowe objawy nadżerki:

• plamienie między miesiączkami albo po stosunku
  • ból w okolicy krzyżowo-lędźwiowej oraz w podbrzuszu
  • białe upławy (czasami żółte lub zielonkawe, niekiedy zabarwione krwią)

Wskazane objawy nie zawsze muszą się pojawić. Nie są też typowe dla nadżerki, stąd też mogą wskazywać na inne schorzenia. Regularne badania ginekologiczne są więc niezbędne, aby prawidłowo zdiagnozować i podjąć stosowne leczenie nadżerki. W przypadku ewentualnych zmian chorobowych nabłonka szyjki macicy, które lekarz może zidentyfikować podczas rutynowej kontroli ginekologicznej z użyciem wziernika, może zalecić dodatkowe badania potwierdzające wystąpienie nadżerki, czyli posiew, cytologię lub kolposkopię.

Z nadżerką najczęściej borykają się kobiety, które zaniedbują leczenie stanów zapalnych pochwy i sromu. Mogą pojawiać się również u pacjentek, u których doszło do urazów mechanicznych, np. w wyniku współżycia niedługo po porodzie. Dolegliwościom sprzyjają też przebyte poronienia i liczne porody, podczas których może dojść do uszkodzenia nabłonka szyjki macicy. Teoretycznie również wkładka domaciczna może przyczyniać się do powstawania stanów zapalnych narządu rodnego. Ryzyko nadżerki wzrasta też u kobiet, które często zmieniają partnerów seksualnych, ponieważ są bardziej narażone na infekcje przenoszone drogą płciową.