Bolesne miesiączki u młodych kobiet

Nieregularne miesiączkowanie może występować już u młodych kobiet oraz wiązać się z silnym bólem podbrzusza. Warto wówczas udać się do lekarza ginekologa, który specjalizuje się w diagnostyce i leczeniu zaburzeń miesiączkowania w okresie dojrzewania.

Zwykła dolegliwość czy zaburzenie?

Ból podczas miesiączki niekiedy jest tak duży u młodych kobiet, że nie pozwala im normalnie funkcjonować. Proszą wtedy rodziców o zwolnienie ze szkoły ze względu na złe samopoczucie. Wielu z nich uważa to za przesadę i wymysł nastolatek, jednak niekoniecznie tak musi być. Czasem może być to zaburzenie miesiączkowania, które powinno się leczyć u specjalisty ginekologa.

Doraźna, szybka pomoc

Na silne bóle podczas miesiączki najlepiej sprawdzą się typowe leki przeciwbólowe, które można dostać w każdej aptece bez recepty. Tabletkę należy wziąć już przed rozpoczęciem bólu, a nie w trakcie. Jeśli takie leki nie pomagają, a wręcz powodują osłabienie czy inne objawy, należy czym prędzej udać się do ginekologa. Wtedy bardzo prawdopodobne jest, że mamy do czynienia z zaburzeniem miesiączkowania u młodej kobiety.

Przyczyny

Najczęstszym schorzeniem występującym u boleśnie miesiączkujących kobiet jest endometrioza. Czym jest? To choroba, w której błona śluzowa macicy jest obecna poza jamą macicy, np. w jajnikach lub jamie brzusznej. Przyczyną mogą być też wady macicy lub szyjki macicy. Zdarza się jednak, ale stosunkowo rzadko, że u niektórych młodych kobiet bolesne miesiączkowania nie mają żadnej przyczyny ginekologicznej. W razie potrzeby ginekolog może przepisać pacjentce silniejsze leki przeciwbólowe. Pocieszeniem może być jednak fakt, że te przykre objawy towarzyszące miesiączkowaniu mogą zniknąć samoistnie po zastosowaniu antykoncepcji hormonalnej czy po ciąży.

Ginekologia dziecięca Białystok

Ginekologia dziecięca to specjalizacja ginekologiczna zajmująca się zaburzeniami w miesiączkowaniu nastolatek w okresie dojrzewania. Fachowcem w tej dziedzinie jest dr Anna Kluz – Kowal, która prowadzi własny gabinet ginekologiczny w Białymstoku.