Kiedy należy udać się do ginekologa dziecięcego?

Diagnostyką i leczeniem schorzeń ginekologicznych u niemowląt, małych dzieci i nastolatek zajmuje się ginekolog dziecięcy. Lekarz tej specjalizacji jest odpowiednio przygotowany do przeprowadzenia badania u najmłodszych pacjentek. Kiedy niezbędna jest wizyta u ginekologa dziecięcego? Jakie objawy powinny skłonić do konsultacji ze specjalistą? Wyjaśniamy.

Dziecko u ginekologa - co warto wiedzieć na temat wizyty?

Ginekolog to lekarz, który postrzegany jest nieco inaczej niż przedstawiciele innych specjalizacji medycznych. Ma to związek m.in. z diagnostyką i leczeniem schorzeń dotyczących układu rozrodczego. Wizyta u ginekologa nie powinna wiązać się ze wstydem i stresem - dlatego należy do niej odpowiednio przygotować małe dziecko lub nastolatkę.

Pierwsze wizyta u ginekologa dziecięcego jest zalecana, gdy dziewczynka zacznie miesiączkować, jednak czasami zachodzi konieczność skonsultowania z lekarzem ginekologiem np. objawów wskazujących na zaburzenia w rozwoju układu rozrodczego, infekcje intymne lub inne schorzenia ginekologiczne.

Objawy wymagające wizyty u ginekologa dziecięcego

Wszystkie niepokojące objawy lub nieprawidłowości w budowie narządów płciowych powinny być konsultowane z pediatrą, a także ginekologiem dziecięcym. W przypadku niemowląt wskazaniem do wizyty są m.in.:

• wady w budowie anatomicznej sromu np. sklejenie warg sromowych,
  • wyciek wydzieliny z pochwy,
  • zaczerwienienie sromu.

U niektórych niemowląt może wystąpić krwawienie z pochwy, które także jest wskazaniem do wizyty u ginekologa dziecięcego.

W przypadku małych dziewczynek i nastolatek wskazaniem do wizyty u ginekologa są m.in.:

• objawy infekcji intymnej - świąd, pieczenie, upławy, zaczerwienienie sromu,
  • przedwczesne dojrzewanie,
  • brak okresu u dziewczynki, która ukończyła 15. rok życia,
  • rozpoczęcie współżycia u nastolatki.