Jak przebiega połóg?

Okres połogu to czas, w którym organizm kobiety wraca do formy sprzed ciąży. Połóg rozpoczyna się po porodzie i trwa około 6 tygodni. W okresie połogu zachodzą intensywne zmiany w ciele kobiety, które nie ograniczają się jedynie do procesów obkurczania się i regeneracji macicy. Podczas połogu dochodzi także do zmian w układzie hormonalnym. Jak przebiega połóg?

Co to jest połóg?

Połóg trwa około 6 tygodni. W tym czasie cofają się anatomiczne, morfologiczne i czynnościowe zmiany ciążowe, dzięki czemu kobieta może stopniowo powracać do normalnego funkcjonowania. Co ważne, w okresie połogu mogą pojawić się różne zaburzenia i dolegliwości, które wymagają konsultacji z ginekologiem.

Etapy połogu

Połóg przebiega w trzech etapach. Pierwszy z nich to połóg bezpośredni, który rozpoczyna się tuż po porodzie i trwa 24 godziny. W tym czasie zarówno kobiety, które rodziły siłami natury, jak i kobiety po cesarskim cięciu, wymagają obserwacji lekarskiej. Połóg bezpośredni to czas, w którym mogą pojawić się komplikacje poporodowe. Drugi etap połogu trwa około tygodnia i nazywany jest połogiem wczesnym. Trzeci etap połogu to połóg późny. W każdym etapie połogu mogą pojawić się różne dolegliwości.

Podczas połogu z organizmu kobiety usuwane są odchody poporodowe, co wiąże się z wystąpieniem krwawienia z dróg rodnych. Pojawiają się również dolegliwości związane z gojeniem się krocza lub rany pooperacyjnej po cesarskim cięciu.

Inne dolegliwości w połogu to m.in. zmęczenie, ból brzucha, zmienność nastrojów, baby blues i depresja poporodowa. Kobieta w okresie połogu powinna szczególnie o siebie dbać i pozostawać pod opieką ginekologa. Niepokojące objawy w połogu to m.in. podwyższona temperatura ciała, nasilające się krwawienie z dróg rodnych, ogólne złe samopoczucie, silny ból brzucha i nieprzyjemny zapach odchodów poporodowych.