Jakie mogą być przyczyny suchości pochwy?

Suchość pochwy to bardzo uciążliwa dolegliwość, która powoduje dyskomfort podczas stosunku, a także zwiększa ryzyko rozwoju infekcji intymnych. Brak naturalnego nawilżenia śluzówki pochwy najczęściej związany jest z zaburzeniami hormonalnymi, które prowadzą do spadku poziomu estrogenów, jednak nieprzyjemne uczucie suchości może mieć także inne podłoże. Kiedy mamy do czynienia z suchością pochwy? Wyjaśniamy.

Objawy suchości pochwy

Suchość pochwy objawia się uciążliwym świądem oraz pieczeniem pochwy i sromu, a także bólem podczas stosunku, który związany jest z brakiem odpowiedniej ilości śluzu pochwowego. Podobne objawy mogą wywoływać także infekcje intymne, dlatego zawsze warto skonsultować dokuczliwe dolegliwości z ginekologiem, który zdiagnozuje przyczynę suchości pochwy oraz podpowie, w jaki sposób radzić sobie z tą dolegliwością.

Przyczyny suchości pochwy

Ilość i wygląd śluzu pochwowego zmieniają się w cyklu menstruacyjnym pod wpływem działania hormonów. Większe ilości śluzu wydzielane są np. w okresie owulacji; prawidłowo nawilżenie pochwy zwiększa się również na skutek podniecenia. Zaburzenia w wydzielaniu śluzu mogą być związane z wahaniami poziomu estrogenów, które diagnozowane są u kobiet w różnym wieku, jednak najczęściej pojawiają się w okresie okołomenopauzalnym oraz w okresie menopauzy.

Przyczyną odczuwania dolegliwości wskazujących na suchość pochwy często są również zakażenia o podłożu bakteryjnym i grzybiczym, niewłaściwie dobrane kosmetyk do higieny intymnej, choroby ogólnoustrojowe, a także przyjmowane leki. Warto wiedzieć, że zmniejszone wydzielanie śluzu może być również związane z nałogowym paleniem papierosów i przewlekłym stresem, który w niekorzystny sposób odbija się na funkcjonowaniu całego organizmu.