Jak często należy wykonywać podstawowe badania ginekologiczne?

Wiele kobiet zapomina o systematycznym wykonywaniu badań ginekologicznych. To błąd, który może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Brak objawów chorobowych oraz regularne występowanie miesiączki nie musi świadczyć o idealnym zdrowiu układu rozrodczego. Sprawdź, kiedy po raz pierwszy wykonać badania ginekologiczne oraz jak często należy odwiedzać ginekologa na różnych etapach życia.

Czym grozi rezygnacja z podstawowych badań ginekologicznych?

Podstawowe badania ginekologiczne są niezwykle ważne dla zdrowia każdej kobiety. Dzięki nim można wykryć wiele chorób np. nowotwory macicy i jajnika w początkowym stadium ich zaawansowania, co znacząco ułatwia leczenie i pozwala zredukować ryzyko wystąpienia powikłań. Podstawowe badania ginekologiczne pozwalają także wykryć mniej groźne nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na kobiecą płodność, utrudniając lub uniemożliwiając zajście w ciążę.

Kiedy po raz pierwszy wykonać badania ginekologiczne?

Niegdyś sądzono, że po raz pierwszy należy udać się do ginekologa po rozpoczęciu współżycia, jednak pierwsza wizyta powinna mieć miejsce po rozpoczęciu miesiączkowania. Wówczas lekarz może sprawdzić np. anatomię układu rozrodczego i ujawnić ewentualne wady w jego budowie. Nastolatki, u których nie występują objawy schorzeń układu rozrodczego, mogą poczekać z kolejną wizytą u ginekologa do momentu rozpoczęcia współżycia.

Jak często powinny badać się dorosłe kobiety?

Nadal zdarza się, że kobieta po raz pierwszy zgłasza się do ginekologa w celu potwierdzenia ciąży. Nie jest to właściwe postępowanie, bo każda dorosła kobieta, która rozpoczęła współżycie seksualne, powinna wykonywać podstawowe badania ginekologiczne raz w roku. Tyczy się to kobiet, które regularnie miesiączkują i nie występują u nich objawy schorzeń narządów układu rozrodczego, bo objawy wskazujące na chorobę wymagają natychmiastowej konsultacji lekarskiej.

Ważne! Objawy infekcji intymnej także są wskazaniem do wizyty u ginekologa i nie powinny być „leczone” na własną rękę domowymi sposobami lub z zastosowaniem leków dopochwowych, które są dostępne bez recepty. Kobiety w okresie menopauzy i po menopauzie, w których rodzinie występowały przypadki raka piersi, raka trzonu macicy lub raka jajnika, powinny odwiedzać ginekologa częściej - wskazane są w tym przypadku wizyty kontrolne co pół roku.