Czym jest przedwczesna menopauza?

Zdolności rozrodcze kobiety uzależnione są m.in. od czynności jajników. Menopauza to proces fizjologiczny, który związany jest ze starzeniem się organizmu. W przypadku przedwczesnej menopauzy mamy do czynienia z nieprawidłowościami o różnym podłożu, które dotyczą około 1% kobiet. Kiedy możemy mówić o wcześniejszej menopauzie? Co powoduje przedwczesną menopauzę? Wyjaśniamy.

Kiedy diagnozowana jest przedwczesna menopauza?

Stopniowe wygasanie czynności jajników jest procesem w pełni naturalnym, któremu towarzyszą dość charakterystyczne objawy. W przypadku typowej menopauzy do zaprzestania miesiączkowania na skutek wyczerpania się puli pęcherzyków jajowych oraz ustania czynności hormonalnej jajników dochodzi po 50. roku życia, jednak okres przedmenopauzalny rozpoczyna się kilka lat wcześniej. Można go rozpoznać po zmianach m.in. w cyklu menstruacyjnym oraz samopoczuciu kobiety. Z przedwczesną menopauzą (POF) mamy do czynienia, gdy dochodzi do wygasania czynności jajników u kobiet, które nie ukończyły 40. roku życia. Zdarza się, że niewydolność jajników diagnozowana jest u bardzo młodych dziewcząt, co uniemożliwia zajście w ciążę.

Przyczyny przedwczesnej menopauzy

Wyróżnia się kilka przyczyn przedwczesnej menopauzy. Do wczesnego pokwitania przyczyniają się m.in. odziedziczone geny. Istnieje spore ryzyko, że córki i wnuczki kobiet, które wcześnie przeszły menopauzę również przedwcześnie zaczną przekwitać. Do innych czynników, które mają wpływ na wystąpienie przedwczesnej menopauzy, zaliczamy m.in.:

• niektóre choroby autoimmunologiczne (np. choroba Hashimoto, choroba Addisona, cukrzyca typu 1, miastenia),
  • wrodzone niedobory enzymatyczne,
  • niektóre infekcje,
  • zabiegi chirurgiczne i urazy jajników,
  • stosowanie niektórych leków np. leków przeciwnowotworowych.

Przedwczesna menopauza nie jest często diagnozowana, ale każda kobieta powinna reagować na pojawienie się objawów, które mogą na nią wskazywać. Jednym z charakterystycznych objawów przedwczesnej menopauzy jest częste występowanie cykli bezowulacyjnych przed 40. rokiem życia. W przypadku przyśpieszonej menopauzy pojawiają się także typowe objawy przekwitania, czyli np. uderzenia gorąca, drażliwość, niekontrolowane przybieranie na wadze i nadmierna potliwość.

Przedwczesną menopauzę można leczyć, jednak niezwykle ważne jest postawienie właściwej diagnozy. W tym celu wykonuje się m.in. badania hormonalne, które pozwalają określić poziom hormonów płciowych.