Jakie są wskazania do badania czystości pochwy?

W pochwie zdrowej kobiety panuje kwaśne środowisko, wytwarzane przez pałeczki kwasu mlekowego. Odpowiednio kwaśne pH zabezpiecza drogi rodne przed rozwojem patogenów. Czasem niestety dochodzi do zachwiania równowagi naturalnej flory bakteryjnej pochwy, a kobieta zaczyna doświadczać nieprzyjemnych dolegliwości, które mogą świadczyć np. o infekcji.

W jakim celu wykonuje się badanie czystości pochwy?

Badanie czystości pochwy pozwala ocenić stan flory bakteryjnej pochwy, a dokładniej – jej skład. Zdarza się bowiem, że objawy zgłaszane przez pacjentkę nie wskazują jednoznacznie na przyczynę problemów. W przypadku, gdy wynik badania jest nieprawidłowy, lekarz prowadzący otrzymuje informację na temat tego, jakiego rodzaju infekcja lub stan zapalny toczy się w organizmie pacjentki. Pozwala to dobrać skuteczne leczenie.

Wynik badania biocenozy pochwy określa się w czterostopniowej skali:

1. wynik prawidłowy – w pochwie dominują pałeczki kwasu mlekowego,
  2. wynik w normie – oprócz licznych pałeczek kwasu mlekowego, w pochwie znajdują się także inne bakterie oraz leukocyty,
  3. wynik wymagający leczenia – w pochwie jest zbyt mało pałeczek kwasu mlekowego, a za dużo innych bakterii oraz leukocytów,
  4. wynik wymagający leczenia – w pochwie nie ma pałeczek kwasu mlekowego, natomiast jest zbyt dużo innych bakterii oraz białych krwinek.

Kiedy należy wykonać badanie czystości pochwy?

Badanie czystości pochwy wykonuje się wtedy, gdy pacjentka zgłasza dolegliwości, które mogą wskazywać na infekcję lub stan zapalny okolic intymnych. Typowymi objawami są m.in.: obrzęk i zaczerwienieni sromu, swędzenie pochwy lub sromu, upławy, ból odczuwany podczas stosunku lub oddawania moczu. Badanie biocenozy pochwy warto jednak wykonywać regularnie, nawet wtedy, gdy nie ma niepokojących objawów. Kontrolowanie składu flory bakteryjnej pochwy pozwala odpowiednio wcześnie zareagować na ewentualne nieprawidłowości. Z tego powodu, badanie czystości pochwy jest obowiązkowe dla kobiet w ciąży – nieleczone infekcje lub stany zapalne mogą negatywnie wpływać na rozwój płodu.