Czy miesiączka powinna być bolesna?

Bolesne miesiączki są dla wielu kobiet czymś oczywistym. Zdarza się, że młode dziewczyny, które zaczynają miesiączkować, słyszą od starszych koleżanek, sióstr i mam, że okres boli i jest nieprzyjemny. Uznają to zatem za coś normalnego, co po prostu trzeba zaakceptować. Warto udać się do ginekologa, który nie zignoruje dolegliwości bólowych, tylko postara się znaleźć ich przyczynę.

Dlaczego miesiączka boli?

Bolesne miesiączki (tzw. Zespół Bolesnego Miesiączkowania, ZBM) mogą mieć różne przyczyny, dlatego tak ważna jest konsultacja z ginekologiem. Lekarz przeprowadzi standardowe badanie palpacyjne, wykona cytologię oraz USG ginekologiczne, a także zleci niezbędne badania laboratoryjne. Wyróżnia się pierwotne i wtórne bolesne miesiączkowanie. Pierwsze związane jest z okresem, w którym młode dziewczyny miesiączkują od stosunkowo krótkiego czasu, a ich cykl stopniowo się reguluje.

Wtórne bolesne miesiączkowanie pojawia się w wyniku chorób i dolegliwości – szczególnie ginekologicznych, ale nie tylko. Wśród najczęstszych przyczyn wtórnego bolesnego miesiączkowania wymienić należy m.in.:

• zaburzenia hormonalne,
  • endometriozę,
  • guzy i polipy,
  • mięśniaki,
  • stany zapalne,
  • choroby tarczycy,
  • zespół policystycznych jajników,
  • wady wrodzone macicy,
  • nowotwory,
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego.

Czy bolesne miesiączki można leczyć?

Pierwszym krokiem, jaki powinna wykonać każda kobieta doświadczająca bolesnych miesiączek, jest wizyta u ginekologa. Odpowiednia diagnostyka pozwoli znaleźć przyczynę dolegliwości bólowych – warto potraktować ból występujący w czasie menstruacji jako znak, że w organizmie może dziać się coś niepożądanego. Ignorując bóle menstruacyjne i normalizując je, możemy przeoczyć chorobę, która je powoduje. W przypadku pierwotnego bolesnego miesiączkowania ból można łagodzić farmakologicznie m.in. za pomocą niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Wtórne bolesne miesiączkowanie można wyeliminować, lecząc jego przyczynę, czyli np. stan chorobowy.