Na czym polega leczenie nadżerki?

Nadżerki szyjki macicy są dość często spotykanym schorzeniem ginekologicznym, które nie daje specyficznych objawów. W poniższym wpisie przedstawiamy przyczyny powstawania nadżerek oraz sposoby ich leczenia.

Czym jest nadżerka i jakie mogą być jej objawy?

Nadżerka to ubytek w nabłonku szyjki macicy. Nieleczona nadżerka może przekształcić się w raka szyjki macicy. Nadżerki są zazwyczaj wykrywane przez lekarzy podczas standardowego badania ginekologicznego. W zależności od stadium rozwoju nadżerka może nie dawać żadnych objawów lub powodować dolegliwości, które można łatwo przypisać również innym schorzeniom, np. bóle podbrzusza, pieczenie warg sromowych, upławy lub krwawienia między miesiączkami.

Jako przyczyny powstawania nadżerek wymienia się m.in. stany zapalne pochwy o różnej etiologii, antykoncepcję domaciczną, urazy mechaniczne, liczne porody, a także uszkodzenia nabłonka powstałe w trakcie porodu.

Jakie są metody leczenia nadżerki szyjki macicy?

Przed rozpoczęciem leczenia lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentką oraz wykonuje cytologię i kolposkopię. W kontekście wyboru odpowiedniej metody leczenia znaczenie mają różne czynniki, np. przebyte porody, planowanie ciąży, zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV), a także wiek kobiety.

Leczenie nadżerki może mieć charakter zachowawczy lub zabiegowy. Metoda zachowawcza stosowana jest przy niewielkich zmianach nabłonka, kiedy wynik cytologii mieści się w normie. Lekarz może zalecić przyjmowanie leków przeciwzapalnych, które mogą wyleczyć infekcję. Drugą nieinwazyjną metodą leczenia nadżerki jest koagulacja chemiczna. Polega na nakładaniu na zmienioną tkankę specjalnego preparatu, który powoduje obumieranie komórek nabłonka. W miejscu obumarłych komórek pojawiają się nowe – w celu przyspieszenia tego procesu, lekarz przepisuje pacjentce globulki zawierające estradiol. Nadżerkę, która nie wymaga leczenia zabiegowego, poddaje się obserwacji. Czasem może być konieczne odbycie kilku wizyt u ginekologa, który będzie nadzorował leczenie farmakologiczne.

Zabiegowe metody leczenia nadżerki to m.in.:

• krioterapia – polega na wymrażaniu zmienionego nabłonka za pomocą ciekłego azotu. Zabieg trwa kilka minut i jest bezbolesny. Co ważne, krioterapia nie powoduje powstawania blizn. Gojenie rany trwa kilka tygodni, a przez pierwsze dwa tygodnie występują wodniste upławy,
  • fotokoagulacja – precyzyjna metoda usuwania nadżerki, która wykorzystuje wiązkę laserową. Zabieg jest bardzo krótki i nie pozostawia blizn. Proces gojenia trwa ok. dwóch tygodni,
  • elektrokoagulacja – wypalanie nadżerki z użyciem iskry elektrycznej. Zabieg trwa kilka minut. Gojenie może zająć nawet miesiąc. Minusem tej metody jest nieprzyjemny zapach palonych tkanek podczas zabiegu, a także ryzyko powstania nieelastycznych blizn. W czasie gojenia mogą wystąpić wodniste upławy o nieprzyjemnym zapachu,
  • elektrokonizacja – metoda pozwalająca na pobranie materiału do badania histopatologicznego. Zabieg wykonywany jest zazwyczaj w znieczuleniu miejscowym, jednak możliwe jest przeprowadzenie go w szpitalu w znieczuleniu ogólnym. Lekarz wykorzystuje tzw. pętlę elektryczną, która umożliwia wycięcie fragmentu nabłonka szyjki macicy.