Pierwsze objawy menopauzy

Myśl o menopauzie u wielu kobiet jest powodem do odczuwania niepokoju. Najczęściej kobiety zaczynają o tym myśleć w okolicach 40. roku życia, kiedy zaczynają też dostrzegać pierwsze wyraźniejsze oznaki starzenia na swoim ciele. Najwięcej kobiet boi się tego, że po menopauzie utracą poczucie kobiecości, co bierze się jednak przede wszystkim ze stereotypów, które są nam na co dzień przekazywane w telewizji, w kinie czy w reklamach telewizyjnych. Tak naprawdę jednak nie ma się czego obawiać, ponieważ menopauza jest naturalnym etapem życia każdej kobiety. W naszym dzisiejszym wpisie na blogu opisujemy, jak można rozpoznać pierwsze objawy menopauzy i czy naprawdę powinnyśmy się ich obawiać.

Co to jest menopauza?

Termin menopauza jest znany każdej kobiecie i także większości mężczyzn. Nie każdy jednak potrafi precyzyjnie określić co on oznacza. Menopauza inaczej może być także nazywana klimakterium lub przekwitaniem. W okresie menopauzy organizm kobiety powoli przechodzi ze stanu płodnego w bezpłodny. Brak już możliwości zajścia w ciążę to jednak nie jest jedyny problem, który jest związany z przekwitaniem. Utracie płodności towarzyszą bowiem również różne inne dolegliwości, spośród których najczęstszymi są odczuwane uderzenia gorąca oraz zmiany nastroju. Naturalnym efektem menopauzy są także oczywiście zaburzenia w gospodarce hormonalnej. Menopauza może występować u kobiet pomiędzy 45. a 55. roku życia. Statystyczne najczęściej klimakterium wstępuje u kobiet, które mają 51 lat. Co ciekawe jednak płodność może zaniknąć u kobiety nawet 10 lat wcześniej i sama menopauza wiąże się już tylko z brakiem występowania miesiączek.

Jakie i kiedy mogą być odczuwane pierwsze odczuwane objawy menopauzy?

Pierwsze objawy menopauzy mogą zacząć być odczuwalne nawet 10 lat przed faktycznym klimakterium, czyli w momencie, w którym kobieta przestaje już być płodna. Pierwszym sygnałem o zbliżającym się klimakterium będzie na pewno nieregularne miesiączkowanie. Pod tym hasłem rozumiemy przede wszystkim krwawienie zbyt obfite lub zbyt skąpe oraz za bardzo wydłużone, lub skrócone cykle. W tym czasie kobiety zaczynają także odczuwać bardzo charakterystyczne przy menopauzie uderzenia gorąca, które zazwyczaj trwają niewiele ponad kilkanaście sekund lub najwyżej minutę. Spośród pierwszych objawów menopauzy warto jest również wymienić częste czerwienienie się skóry (rumienie), nadpotliwość, drżenie ciała, osteoporozę oraz zmniejszone libido.

Ten pierwszy okres, w którym kobieta zaczyna odczuwać pierwsze objawy menopauzy nazywa się perimenopauzą. Częstość występowania i natężenie wszystkich w skazanych wyżej objawów mogą się znacznie różnić pomiędzy kobietami i najprawdopodobniej zależy to od uwarunkowań genetycznych. Ten pierwszy okres może trwać nawet do 2 lat i w tym czasie mogą się również w mniejszym lub w większym stopniu utrzymywać także związane z nim dolegliwości. Później przechodzi się w okres zwany postmenopauzą, w którym jajniki już w ogóle przestają wytwarzać jajeczka.

Objawy menopauzy mogą być pomylone z ciążą!

Co bardzo istotne dla kobiet, pierwsze objawy menopauzy przez wiele z nich mogą być mylone z objawami zajścia w ciążę. Jest to związane z tym, że na początku przekwitania, pomimo coraz częściej występujących nieregularnych miesiączek, cały czas jeszcze połowa cyklu jest owulacyjna i cały czas jeszcze istnieje szansa na zajście w ciążę. Dlatego też, jeżeli będąc już dojrzałą kobietą nie myśli się już o zajściu w ciążę, warto jest się umówić na wizytę w gabinecie ginekologicznym, żeby dobrać właściwe leki antykoncepcyjne.

Testy na menopauzę

Najdokładniejszymi metodami, które pozwalają na jednoznaczne zdiagnozowanie menopauzy, są badanie krwi i moczu. Po rozpoczęciu klimakterium w organizmie kobiet zaczyna się zwiększone wydzielanie hormonów, których zadaniem jest stymulowanie spowolnionych jajników do produkcji większych ilości hormonów płciowych, czyli przede wszystkim hormonów LH (hormonu luteinizującego) oraz hormonu FSH (hormonu folikulotropowego. Żeby móc w 100 procentach wykazać, że u kobiety następuje właśnie klimakterium, pobranie próbek w celu wykonania badań hormonów trzeba wykonać w różnych fazach cyklu.